04. Vastaanottoraportti viivästyy

Lähettäjä määrittää e-AD:hen matka-ajan. Tämä on aika, jonka kuluessa tuotteet on kuljetettava lähettäjältä vastaanottajalle, vastaanotettava ja annettava vastaanottoraportti Valmisteveronalaisten tuotteiden verottomien siirtojen ilmoituspalveluun eli EMCS-palveluun. Vastaanottoraportti on annettava viiden arkipäivän kuluessa tuotteiden fyysisestä vastaanotosta.

Jos e-AD:hen merkitty matka-aika on ylittynyt eikä vastaanottoraporttia ole lähetetty, lähettäjämaan EMCS-järjestelmä lähettää automaattisesti viivästymisselvityspyynnön sekä lähettäjälle että vastaanottajalle. EMCS-palvelun käyttäjät saavat ilmoittamaansa sähköpostiosoitteeseen viestin, jossa heidät ohjataan antamaan viivästysselvitys EMCS-palveluun.

Sekä lähettäjä että vastaanottaja voivat antaa viivästysselvityksen samasta lähetyksestä. Sen keskeistä sisältöä on ilmoittaa, onko lähetys saapunut perille ja syy vastausraportin myöhästymiseen. Syitä voivat olla mm. kuljetuksen viivästyminen (saapunut, mutta myöhässä), tekniset ongelmat vastaanottavassa varastossa (tekniset tai muut syyt) tai se, ettei lähetys ole lainkaan saapunut perille.

Epäselvissä tapauksissa (esimerkiksi, jos vastaanottoraportti on lähetetty määräajassa mutta se ei ole kirjautunut EMCS-palveluun) vastaanottaja voi ottaa yhteyttä Verohallinnon EMCS-tukeen asian selvittämiseksi.

EMCS-tuki
Puh. 029 497 154  (ma–pe, klo 9–16.15, heinäkuu 9–15)
Sähköposti: emcs(a)vero.fi

Tullin Sähköinen palvelukeskus (Verohallinnon virka-ajan ulkopuolella)
Puh. 029 552 07