Tulevaisuutta ei rakenneta tyhjiössä

Viestintä on väline, jolla viranomainen tekee merkittäviä muutoksia: rakentaa luottamusta, elää todeksi avoimuutta ja tukee omalta osaltaan yhteiskuntarauhaa.

Nykyaikaisessa viestintäympäristössä sosiaalisen median rooli korostuu, ja siksi kanavien kokonaisseuraajamäärä 132 000 onkin paljon määräänsä merkittävämpi. Kun somesisällöt sitouttavat ihmisiä reagoimaan, kommentoimaan ja jakamaan niitä, viestinnän vaikuttavuus kasvaa.

Some mahdollisti entistä tiiviimmän vuoropuhelun kansalaisten kanssa

Vuosi 2020 oli somessa kasvun aikaa useilla eri mittareilla katsottuna. Somesisältöjä tehtiin selkeästi aiempaa vähemmän, mutta yleisö katsoi niitä enemmän, yhteensä 25 miljoonaa kertaa. Verohallinnon ja kansalaisten välinen vuorovaikutus kasvoi 150 % edellisvuoteen verrattuna ja kanaville saapui yli 60 000 uutta silmäparia. Somessa tehdyn työn arvo on jo 782 000 euroa, mikä on 52 % enemmän kuin edellisenä vuonna. Lukua voidaan yksinkertaistetusti ajatella budjettina, jota ei ole tarvinnut käyttää.

Somesisällöt päätyivät toimituksellisen median osaksi tai aiheeksi useasti, mikä auttaa saavuttamaan laajan yleisön avainviesteillemme. Kokeilimme mm. koiria, karhuja, giffejä, karaokea, livemusiikkia, Spotify-listoja ja veromeditaatiota viestiemme kertomiseksi. Äänensävyssä päätimme tavoitella arvostavuutta.

Ilmaisumme kasvoi ja kehittyi monipuolisemmaksi. Loimme oman hahmon, Epic Tax Guyn, koska halusimme tarjota ihmisille sisältöä käytettäväksi osana heidän omaa someaan. Ymmärsimme, että sisältöjemme parissa viihtyminen on yleisölle tärkeää.

Lähestyttävää ja tavoitteellista viestintää

Autoimme kansalaisia veroasioiden hoitamisessa. Kanaville tuli kysymyksiä ja kommentteja 150 % edellisvuotta enemmän, noin 25 000 – joukossa oli myös paljon positiivista palautetta Verohallinnon palveluista ja toimintatavoista.

Suurimman kasvupyrähdyksen kanavista otti LinkedIn, missä vuorovaikutuksen kasvu oli hurjat 900 % lisättyämme vuorovaikutteisen ja viestinnällisen sisällön määrää työnantajakuvaan ja rekrytointiin liittyvien sisältöjen rinnalle. Eri somealustojen tekniikka, yleisömäärä ja kanavakulttuurit muuntuvat jatkuvasti, joten myös meidän on mietittävä, mistä löydämme toimivimman vipuvarren tavoitteillemme.

Johto ja asiantuntijamme pohdiskelivat organisaationa tekemiämme valintoja, kehityskohteita ja tulevaisuutta ääneen erityisesti LinkedInin puolella, näin toteuttaen ja perustellen Verohallinnon tavoitteita.