Julkiset tiedot ja tilastot mahdollistavat yhteiskunnallisen verokeskustelun 

Tietyt henkilöiden ja yhteisöjen tuloverotustiedot on säädetty laissa julkisiksi. Näin tuetaan avoimuutta ja yhteiskunnallista keskustelua verotuksesta.  

Tiedot julkaistaan vuosittain marraskuun alussa. Koronatilanteen vuoksi syksyllä 2020 tehtiin uusia järjestelyitä, joiden avulla julkisia tietoja voitiin näyttää turvallisesti. Tiedotusvälineet saattoivat muun muassa kysellä henkilöiden tuloverotuksen julkisia tietoja Teamsin kautta. Yhteisöjen tiedot olivat saatavilla edellisvuosien tapaan vero.fi:ssä. 

Verohallinto luovuttaa henkilöiden julkisia tietoja tiedotusvälineille myös sähköisessä muodossa. Verohallinnon laintulkinnan mukaan asiakkaalla on EU:n tietosuoja-asetuksen perusteella oikeus vastustaa tätä tietojensa luovuttamista. Aihe herätti runsaasti keskustelua myös vuonna 2020. 

Myös Verohallinnon julkaisemat poikkeuksellisen laajat verotilastot ovat oivallinen väline yhteiskunnalliseen keskusteluun. Missään muussa maassa verotietoa ei ole tilastotasolla kaikkien saatavilla yhtä yksityiskohtaisesti ja nopeasti. Verotilastot löytyvät vero.fi:stä: Tilastot ja tilastotietokanta - vero.fi.

Veropäivänä palvelimme toimittajia myös Teamsissä – kokeilusta hyvät palautteet 

Tuloverotuksen julkiset tiedot olivat ti 3.11. ensimmäistä kertaa toimittajien saatavilla myös Teams-kokouksen kautta. Sekä verohallintolaisten että toimittaja-asiakkaiden palautteiden perusteella kokeilu onnistui hyvin.  

Noin 50 verohallintolaista oli mukana näyttämässä julkisia tietoja toimittajille Teamsin kautta 3.11.2020, kun tuloverotuksen verotiedot vuodelta 2019 tulivat julkisiksi. Teams-kokouksia järjestettiin vain 3.11. ja ainoastaan ennakkoon ilmoittautuneille toimittajille. Kokouksessa Verohallinnon virkailijat näyttivät toimittajille tietoja Julkis-sovelluksesta.

Haimme turvallista ja sopivaa ratkaisua julkisten tietojen näyttämiseen kesästä asti yhdessä Verohallinnon juristien kanssa. Loppujen lopuksi Teamsin kautta toteutettu palvelu onnistui täyttämään lain kirjaimen ja teki palvelun myös asiakkaan kannalta toimivaksi.