Verohallinnon nimissä on lähetetty huijausviestejä. Lue lisää huijauksista

Yhdenmukaista ja laadukasta toimintaa

Prosessimme varmistavat sen, että asiakas- ja virkailijaohjeistuksemme on yhtenäistä ja valtakunnallista. Asiakkaille se näkyy yhdenmukaisena ja tasapuolisena asioiden käsittelynä.

Käytössämme on asiakaskohtaamisen malli, joka ohjaa huomioimaan yhdenvertaisuuden ja asiakkaan yksilöllisyyden. Mallia on koulutettu jo yli 1000 virkailijallemme.

Vastaamme asiakkaidemme yksilöllisiin tarpeisiin tarjoamalla monipuolisen palvelukanavavalikoiman ja kehittämällä jatkuvasti asiakasymmärrykseen perustuvia kohdennettuja asiakasratkaisuja eri asiakasryhmille, esim. nuorille ja maahanmuuttajille. Kehitämme palvelujamme yhteistyössä sidosryhmiemme kanssa.

Asiakkaitamme koskevan tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman olemme julkaisseet vero.fi-sivustolla.

Automaatio tehostaa verotusta

Automaation käyttö on välttämätöntä verotuksessa siinä käsiteltävien suurten tietomäärien vuoksi. Automaatio parantaa asiakkaiden yhdenvertaista kohtelua sekä tehostaa verotustyötä. Olemme arvioineet, että ilman automaation hyödyntämistä tarvitsisimme pysyvästi noin 2 000 henkilötyövuoden verran lisää henkilöstöä. Se puolestaan maksaisi vähintään 110 miljoonaa euroa vuodessa.

Verohallinnon käyttämä automaatio perustuu täsmällisiin, ennalta määritettyihin käsittelysääntöihin. Voimme ratkaista asian automaattisesti ainoastaan, jos päätös ei edellytä tapauskohtaista harkintaa.

Vuonna 2022 valmisteltu ja keväällä 2023 vahvistettu uusi lainsäädäntö varmistaa lakiperustan Verohallinnon automaattiselle päätöksenteolle. Sen ansiosta voimme myös laajentaa automaation käyttöä esimerkiksi auto- ja valmisteverotukseen sekä oikaisuvaatimusten ratkaisemiseen. Kun pakollinen rutiinityö vähenee, virkailijat voivat tehdä vaativampia ja monimutkaisempia tehtäviä, joissa vaaditaan harkintaa ja asioiden arviointia.

Valvonnalla on vaikutusta

Verohallinnon ohjaus ja valvonta käsittää verotarkastukset, saapuneiden veroilmoitusten valvonnan sekä neuvontaa ja ohjausta.

Löysimme verovalvonnassamme yhteensä 534 miljoonaa euroa ilmoittamatta jääneitä veroja. Se on 36 prosenttia enemmän kuin vuonna 2021.

Euromääräisesti eniten maksuun pantavia veroja kertyi verotarkastusten perusteella, yhteensä 329 miljoonaa euroa. Kasvua oli noin 50 prosenttia edellisvuodesta.
Vaikka verotarkastusten määrä on laskenut, niiden euromääräinen tulos on kasvanut jo vuosia. Taustalla on se, että olemme pystyneet kehittämään kohdevalintaamme aiempaa osuvammaksi. Lisäksi verotarkastajat hoitavat osan kohteista kevyempinä valvontatoimina tai ohjaavina toimenpiteinä, mikä säästää työaikaa kohteisiin, joissa verotarkastuksista on suurin hyöty. Näin myös oikein toimivat tai pelkästään ohjausta tarvitsevat asiakkaat välttyvät raskailta hallinnollisilta toimenpiteiltä.

Lukumääräisesti suurin osa valvontatoimenpiteistämme muodostuu saapuneiden veroilmoitusten valvonnasta ja muusta säännönmukaisen verotuksen yhteydessä toteutetusta valvonnasta. Veroilmoitusten valvonnassa ilmoittamatta jääneitä veroja paljastui yli 200 miljoonaa euroa, mikä on noin 20 prosenttia edellisvuotta enemmän.

Osa verotustiedoista on julkisia

Verotustiedoista julkisia ovat vain laissa erikseen säädetyt tiedot. Pääsääntöisesti verotusasiakirjat ja niiden tiedot ovat salassa pidettäviä.

Henkilöasiakkaiden tietojen osalta meidän on pitänyt sovittaa yhteen verotustietojen julkisuus ja henkilötietoja suojaava yleinen tietosuoja-asetus. Henkilöasiakkaiden julkiset tiedot ovat katseltavissa verotoimistojen asiakaspäätteillä ja pyydettävissä puhelimitse.

Vakiintuneen käytännön mukaisesti annamme tuloverotuksen julkistamisen jälkeen tiedot yli 100 000 euroa ansainneista henkilöistä medialle journalistiseen käyttöön. Vuonna 2022 korkein hallinto-oikeus linjasi, etteivät asiakkaat voi vastustaa tietojensa luovutusta medialle.

Yhteisöjen tuloverotuksen julkiset tiedot julkaistaan vero.fi:ssä ladattavassa ja edelleen käytettävässä muodossa. Tuotamme myös laajoja tilastoaineistoja verotuksesta.

Vuonna 2022 lainsäädäntöön tehtiin muutos julkisuuden laajentamiseksi muutosverotuksen tietoihin. Muutosverotusta koskevat tiedot tulevat julkisiksi verovuoden 2023 tietojen osalta ja lain muutoksia sovelletaan syyskuusta 2024 alkaen. Muutosverotuksen tietojen julkisuus parantaa julkisten tietojen laatua ja oikeellisuutta, edistää henkilötietojen suojan parempaa toteutumista ja parantaa verovelvollisen oikeusturvaa.

Case: Oikaisuvaatimusten ruuhka hellittämässä

Henkilöverotuksen joustavaan ja yksilölliseen valmistumiseen siirtyminen ja verotuksen valmisohjelmiston käyttöönotto ovat viime vuosina jarruttaneet tuloksellisuuskehitystämme. Oikaisuvaatimusten käsittelyn ruuhkautuminen taittui vuonna 2021 ja käsittelyjonojen purkaminen on edennyt hyvin. Käsittelyjonoilla olevien oikaisuvaatimusten kokonaismäärä laski noin 40 prosenttia, ja kuuden kuukauden sisällä käsiteltyjen oikaisuvaatimusten osuus nousi edellisvuoden 22 prosentista peräti 50 prosenttiin.

Vuoden aikana meille tuli uusia oikaisuvaatimuksia noin 135 000 kpl (2021: 154 000) ja niitä valmistui tai poistettiin aiheettomina noin 179 000 kpl. Varastojen purkaminen on edellyttänyt henkilöiden lisäämistä väliaikaisesti käsittelytehtäviin. Olemme analysoineet oikaisuvaatimusten taustalla olevia syitä ja tunnistaneet keinoja vähentää niiden syntymistä kehittämällä edelleen verotuksen menettelyjä ja asiointia OmaVero-palvelussa.

Hallinto-oikeuksissa tehtiin 1 459 verotuksen oikaisuvaatimuksiin liittyvää ratkaisua. Verotuksen oikaisulautakunnan tekemä päätös pysyi 90 prosentissa tapauksista.

Sivu on viimeksi päivitetty 25.4.2023