Verkkolaskuosoitteen voi pian ilmoittaa OmaVerossa

Uutinen, 11.11.2021

Yritysasiakkaat voivat 22.11. alkaen ilmoittaa ja tarkistaa käyttämänsä verkkolaskuosoitteen OmaVerossa kohdassa Asiakastiedot. Lisäksi toteutetaan API-rajapinta, jonka kautta tilitoimistoasiakkaat voivat ilmoittaa Verohallinnolle useamman asiakkaan verkkolaskuosoitetiedot kerralla.

Jos verkkolaskuosoite on jo TIEKEn verkkolaskuosoitteistossa, Verohallinto saa tiedot sieltä suoraan OmaVeroon.

Verkkolasku kiinteistöverosta ja tuloverosta

Kun verkkolaskuosoite on OmaVerossa, yritys saa verkkolaskun kiinteistöverosta ja yhteisö lisäksi ennakkoverosta ja jäännösverosta, mutta ei lisäennakoista. Verkkolasku lähetään noin kolme viikkoa ennen eräpäivää.

– Tuloverojen osalta verkkolaskut koskevat niitä velvoitteita, jotka erääntyvät 31.1.2022 jälkeen, mutta kiinteistöverossa verkkolasku otetaan käyttöön heti 22.11.2021 alkaen, ylitarkastaja Juha Villman Verohallinnosta kertoo.

Verkkolaskua ei tarvitse erikseen tilata, vaan ne lähetetään automaattisesti, jolloin riittää kun osoite on OmaVerossa tai Tieken rekisterissä. Verohallinto käyttää ensisijaisesti OmaVeroon ilmoitettua osoitetta, mutta Tieken rekisterissä olevaa osoitetta käytetään, jos asiakas ei ole ilmoittanut osoitetta OmaVeroon.

Asiakas voi myös poistaa OmaVerossa ilmoitetun verkkolaskuosoitteen, jolloin laskut lähetään Tieken rekisterissä olevaan osoitteeseen. Tieken rekisteristä verkkolaskuosoitteen poisto tehdään Tieken palvelun kautta.