Katso-palvelun käyttäjät saavat lisäaikaa siirtyä Suomi.fi-valtuuksiin ja -tunnistautumiseen

Uutinen, 9.12.2020

Katso-tunnistetta ja Katso-valtuuksia yhä käyttävät Verohallinnon asiakkaat saavat lisäaikaa 30.4.2021 asti siirtyä Digi- ja väestötietoviraston ylläpitämään Suomi.fi-palveluun. Verohallinnon ja tulorekisterin palveluissa voi asioida sähköisesti Katso-tunnistautumisen ja -valtuuksien avulla huhtikuun loppuun. Lisäksi Tullin asiointipalveluissa Katso-palvelua voi käyttää helmikuun loppuun.

− Katso-palvelulle päädyttiin myöntämään lisäaikaa, koska olemme Verohallinnossa huomanneet, että etenkin valtuushakemuksen tekeminen muutamien asiakasryhmien kohdalla on saattanut olla hankalaa ja hidasta. Haluamme varmistaa, että sähköinen asiointi ei missään vaiheessa katkea, ja että asiakkailla on riittävästi aikaa saada Suomi.fi-valtuudet kuntoon, kertoo ylitarkastaja Juha Kartano.

Ota Suomi.fi-valtuudet käyttöön heti

Lisäajasta huolimatta Suomi.fi-valtuudet ja tunnistautuminen verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla on tärkeää ottaa käyttöön mahdollisimman pian. Jos Suomi.fi-valtuuksiin siirtyminen vaatii valtuushakemuksen tekemistä, kannattaa hakemus tehdä mahdollisimman pian.

Miksi kannattaa siirtyä Suomi.fi-palveluun mahdollisimman pian:

  • Kun kirjaudut esimerkiksi OmaVeroon, et tarvitse erillistä tunnistetta − omat pankkitunnukset riittävät.
  • Tilitoimiston kirjanpitäjät voivat nähdä kaikki valtuudet kerralla OmaVerossa − ei siis tarvitse hakea erikseen asiakkaita, jotka käyttävät joko Katso-valtuuksia tai Suomi.fi-valtuuksia.

Sen jälkeen kun käytössä on vain Suomi.fi-palvelu, valtiolle ei myöskään tule kuluja kahden päällekkäisen tunnistus- ja valtuutuspalvelun ylläpitämisestä.

Hyödynnä ohjeita

Verohallinto on lähettänyt joulukuun alussa kirjeen noin 38 000 asiakkaalle, jotka vielä käyttävät Katso-palvelua. Kirjeessä annettu ohje siirtyä Suomi.fi-valtuuksiin on voimassa nyt annetusta lisäajasta huolimatta.

Käytä apuna ohjeita, kun siirryt Suomi.fi-valtuuksiin tai haluat selvittää, onnistuuko sähköinen asiointi ilman valtuutta henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.