Verohallinnon nimissä on lähetetty huijausviestejä. Lue lisää huijauksista.

Vain prosentti veroasioista hoidetaan enää verotoimistossa – valtaosa henkilöistä ja yrityksistä asioi OmaVerossa

Verohallinnon tiedote, 26.1.2023

Viime vuonna 92 prosenttia veroasioista hoidettiin OmaVerossa, prosentti toimistoilla sekä loput puhelinpalvelussa ja chatissa. Verohallinnon tavoitteena on, että tulevaisuudessa mahdollisimman moni veroasia hoituisi automaattisesti ilman henkilön tai yrityksen aktiivisuutta.

Veroasioiden hoitaminen sähköisesti OmaVerossa lisääntyi entisestään viime vuonna, sillä OmaVeroon kirjautumisten määrä kasvoi 14 prosenttia vuoteen 2021 verrattuna. 83 prosenttia OmaVeron käyttäjistä oli vuonna 2022 tyytyväisiä palvelussa asioimiseen.

- Veroasioiden sähköinen hoitaminen yleistyi jo ennen koronapandemiaa, ja viimeistään korona-aika osoitti suurimmalle osalle suomalaisia, että veroasioiden hoitaminen on sujuvaa sähköisessä palvelussa, sanoo Verohallinnon asiakaskokemusjohtaja Marja Koskimäki.

Verohallinnon tavoitteena on, että tulevaisuudessa mahdollisimman moni veroasia hoituisi vaivattomasti ja automaattisesti ilman, että henkilön tai yrityksen tarvitsee edes kirjautua OmaVeroon.

- Haluamme esimerkiksi edistää ajantasaisten verokorttitietojen siirtymistä työnantajalle sähköisesti siten, että työntekijöiden ei tarvitsisi itse tulevaisuudessa toimittaa verokorttia eteenpäin. Tämä vaatii kuitenkin muutoksia lainsäädäntöön, Koskimäki sanoo.

Infografiikka vuoden 2022 veroasioinnin luvuista. Grafiikan keskeinen sisältö kerrottu tekstissä.

Verotoimisto tärkeä asiointipaikka pienelle osalle asiakkaita

Verotoimistoilla asioitiin viime vuonna kaikkiaan 240 000 kertaa, mikä vastaa noin yhtä prosenttia kaikesta henkilöiden ja yritysten vuoden 2022 veroasioinnista.

Verotoimistokäyntien määrä lisääntyi noin 13 prosentilla vuoteen 2021 verrattuna.

Kasvua selittää ennen kaikkea koronarajoitusten purkaminen. Koronarajoitukset supistivat verotoimistojen aukioloja jonkin verran.

- Pienelle osalle asiakkaista verotoimistolla käyminen on yhä tärkeä tapa hoitaa veroasioita, ja tarjoamme siihen mahdollisuuden jatkossakin. Kehitämme parhaillaan uusia tapoja tarjota asiakaspalvelua erityisesti pienten paikkakuntien verotoimistolla, kun sekä asiakkaita että henkilökuntaa on alueella vähän, Koskimäki kertoo.

Parhaillaan valmistellaan useiden valtion toimijoiden yhteisiä palvelupisteitä, joista ensimmäiset avataan keväällä ja kesällä 2023. Verohallinto on mukana Lahdessa ja Lappeenrannassa. Lisäksi Verohallinto on pilotoinut etäpalvelupisteitä, joissa asiakas saa verotoimistossa palvelua toisella paikkakunnalla olevalta asiakaspalvelijalta videoyhteyden välityksellä.

Viime vuonna Verohallinnossa vastattiin noin 2 miljoonaan asiakaspuheluun, mikä on likimain saman verran kuin vuonna 2021.

Vero.fi ja veroasiat somessa kiinnostavat asiakkaita

Verohallinnon vero.fi-verkkosivulla oli viime vuonna 88,5 miljoonaa sivulatausta. Se on hieman enemmän kuin vuonna 2021.

Veroasiat kiinnostavat myös sosiaalisen median kanavissa. Verohallinnon somesisällöillä oli vuonna 2022 yhteensä 19,4 miljoonaa näyttökertaa ja 222 000 seuraajaa. Somekanavien kautta tuli vuoden 2022 aikana 20 000 kysymystä ja noin 43 000 uutta seuraajaa.

Asiasta aikaisemmin:

Moni verotoimisto muuttuu koronan jälkeen eri virastojen kimppatoimistoiksi, jotta tiloihin saadaan lisää asiakkaita

Sivu on viimeksi päivitetty 26.1.2023