Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden

Nästan fyra miljoner personer har den utsatta dagen för att deklarera i morgon

Skatteförvaltningens meddelande, 8.5.2023

Cirka 1,8 miljoner löntagare och pensionstagare ska komma ihåg att kontrollera sin förhandsifyllda skattedeklaration senast i morgon. I morgon är det också den sista dagen för cirka två miljoner fastighetsägare för att korrigera och komplettera sitt fastighetsbeskattningsbeslut.

Skatteförvaltningen uppmanar att i första hand komplettera och korrigera i MinSkatt.

Behöver du hjälp med skattedeklarationen? Skatteförvaltningens chatt betjänar fram till sju på kvällen kring de utsatta dagarna

Lön-, förmåns- och pensionstagare har tre olika utsatta dagar för skattedeklarationen i maj: den 9 maj, den 16 maj och den 23 maj. Den egna utsatta dagen visas i MinSkatt och i den förhandsifyllda skattedeklarationen. Tisdagen den 16 maj är den utsatta dagen för cirka 1,2 miljoner lön- och pensionstagare. Den största gruppen, drygt två miljoner personer, har den utsatta dagen den 23 maj.

Man ska kontrollera att uppgifterna som antecknats i den förhandsifyllda skattedeklarationen är rätt. Om uppgifterna stämmer behöver man inte göra något. Om det saknas inkomster eller avdrag i den förhandsifyllda ska man deklarera dem senast på sin utsatta dag.

Skatteförvaltningen har berett sig på att handleda kunderna i skattedeklarationsärenden längre än normalt under vissa dagar. Skatteförvaltningens chatt betjänar fram till klockan 19 dagen innan (måndagar) och under de utsatta dagarna.

Nästan en fjärdedel betalar sin fastighetsskatt för sent – det lönar sig att beställa en e-faktura nu

Privatpersoner som äger fastigheter ska också kontrollera fastighetsbeskattningsbeslutet nu: eventuella korrigeringar och kompletteringar ska göras senast i morgon. Om uppgifterna i fastighetsbeskattningsbeslutet stämmer behöver fastighetsägaren inte göra någonting.

Största delen av fastighetsägarna har en högre fastighetsskatt i år än i fjol. En orsak är att byggkostnaderna har stigit. Storleken på fastighetsskatten beror utöver beskattningsvärdet på en fastighet också på de fastighetsskattesatser som kommunen fastställer.

För de flesta fastighetsägare infaller förfallodagarna för fastighetsskatten i augusti och oktober eller i september och november. Betalningen delas upp i två rater om fastighetsskatten är minst 170 euro. I fjol betalade nästan en fjärdedel av fastighetsägarna (över 500 000 fastighetsägare) sin fastighetsskatt för sent. Skatteförvaltningen rekommenderar att ta i bruk e-fakturor. Då kommer fakturan till nätbanken cirka två veckor före förfallodagen. Dröjsmålsräntan på en obetalad skatt börjar löpa genast efter förfallodagen.

Akta dig för falska webbplatser – gå till MinSkatt genom att skriva in adressen till tjänsten i webbläsaren

Skatteförvaltningen påminner om att phishing för att komma åt kundernas personbeteckningar och bankkoder förekommer på nätet med hjälp av olika slag av bedrägliga meddelanden och webbplatser. Kunden ska vara på sin vakt: Det lönar sig att inte att gå till MinSkatt via länkar som sökmotorn ger utan endast genom att skriva adressen till tjänsten www.minskatt.fi direkt i adressfältet i webbläsaren. Adressen till MinSkatt går också att spara i bokmärken eller favoriter i webbläsaren.

Fakta om att deklarera

• Kontrollera och vid behov komplettera den förhandsifyllda skattedeklarationen senast på den utsatta dagen. Den egna utsatta dagen finns antecknad i den förhandsifyllda skattedeklarationen och i MinSkatt.
  • Kontrollera att inkomsterna är rätt i den förhandsifyllda skattedeklarationen. Alla inkomster visas inte automatiskt i skattedeklarationen utan du ska själv komplettera dem. Sådana inkomster är exempelvis hyresinkomsterna och inkomsterna av virtuella valutor.
  • Komplettera också eventuella avdrag i den förhandsifyllda skattedeklarationen. De vanligaste avdragen är avdraget för kostnader för resor mellan hemmet och arbetsplatsen, hushållsavdraget samt avdragen för kostnader för förvärvande av löneinkomst, till exempel avdraget för arbetsrum.
  • Om du äger en fastighet har du fått fastighetsbeskattningsbeslutet i februari-mars. Kontrollera uppgifterna i beslutet och komplettera dem vid behov. Den utsatta dagen för alla fastighetsägare är tisdagen den 9 maj. Observera särskilt eventuella ombyggnadsarbeten: om omfattande ombyggnader har gjorts på fastigheten, såsom att det har lagts till vattenledning, avlopp eller maskinell luftkonditionering, ska de deklareras. Också när användningsändamålet med byggnaden har ändrats, till exempel sommarstugan har ändrats till stadigvarande bostad, ska ändringarna anges på fastighetsskattedeklarationen.

Mer om deklarationen på våren 2023:

Finländarna fick två miljarder euro i hyresinkomster år 2021 – deklarationen av uppgifterna för 2022 är aktuell nu

Jobbade du på distans i fjol? Försäkra dig om att avdraget för arbetsrum är uppdaterat

Fick du inkomster av virtuella valutor i fjol? Deklarera inkomsterna i den förhandsifyllda skattedeklarationen

Större skattenytta av resekostnader än tidigare – kontrollera att kostnaderna för resor mellan hemmet och arbetsplatsen antecknats rätt i skattedeklarationen

Fick du inkomster eller produktgåvor av verksamhet på sociala medier i fjol? Försäkra dig om att inkomsterna av verksamheten på sociala medier finns i din skattedeklaration

Nu går det att få mer i hushållsavdrag än tidigare – ansök om skattenytta bland annat av vårdarbete, städning eller renovering

De förhandsifyllda skattedeklarationerna finns nu i MinSkatt – kontrollera och komplettera

Sidan har senast uppdaterats 8.5.2023