Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden

I fjol utgjorde elbilarna nästan en femtedel av alla nya bilar som registrerades eller togs i bruk i Finland – den högsta bilskatten betalades på nya dieselbilar

Skatteförvaltningens meddelande, 16.2.2023

Det påfördes totalt 500 miljoner euro i bilskatt på sammanlagt cirka 150 000 fordon i fjol. Även om elbilarnas andel av de nya bilar som registrerats eller tagits i bruk i Finland har ökat är dock varannan ny bil på vilken bilskatt påförts bensindriven.

I fjol utgjorde elbilarna 17,4 procent av alla nya bilar som registrerats eller tagits i bruk i Finland medan motsvarande andel var 9,5 procent ännu 2021. Elbilarna utgjorde 11,6 procent av de begagnade bilar för vilka ett bilbeskattningsbeslut fattades förra året.

- I fjol tog antalet elbilar ett stort skutt uppåt. Tidigare har antalet elbilar stigit jämnt men Rysslands anfallskrig och det höga bränslepriset bidrog till att särskilt öka efterfrågan på begagnade elbilar i fjol. När bilarna blir elektriska påverkar det också bilskatteintäkterna, uppskattar Tapio Rouhiainen, överinspektör på Skatteförvaltningen.

Från och med 2022 har ingen bilskatt betalats på elbilar men de är med i statistiken eftersom det också fattas ett bilbeskattningsbeslut för elbilar.

Största delen (53,3 procent) av alla nya bilar på vilka det påförts bilskatt i fjol var bensindrivna. Av begagnade bilar var 30,5 procent dieselbilar och 28,5 procent laddhybridbilar.

Diagram över bilbeskattade nya personbilar per drivkraft åren 2021 och 2022. Det centrala innehållet i diagrammet berättas i texten.

Diagram över bilbeskattade begagnade personbilar per drivkraft åren 2021 och 2022. Det centrala innehållet i diagrammet berättas i texten.

En halv miljard euro påförd bilskatt

Allt som allt påförde Skatteförvaltningen 503,2 miljoner euro i bilskatt på totalt 153 800 fordon i fjol. Under de senaste åren har handläggningen av bilskattedeklarationerna för begagnade fordon varit överbelastad, vilket har flyttat debiteringen av cirka 100 miljoner euro i bilskatt från året 2021 till 2022 och 60 miljoner euro i bilskatt från året 2022 till 2023.

De senaste åren har varit exceptionella för bilhandeln.

- Under de senaste åren har coronan, bristen på komponenter och förhöjda bränslepriser påverkat sänkande på antalet registreringar av fordon, säger Rouhiainen.

Bilskatten är en engångsskatt som betalas när ett fordon registreras eller tas i bruk i Finland för första gången. Bilskatt betalas på person- och paketbilar, motorcyklar och tre- och fyrhjulingar, såsom terränghjulingar.

Det typiska är att företaget som importerar fordonet betalar bilskatten.

I fjol var största delen (86,3 procent) av alla fordon på vilka bilskatt påförts personbilar och av dessa var 61,7 procent nya.

Mest bilskatt betalades på nya dieselbilar

Medianen för bilskatten var högst på nya dieseldrivna personbilar, 6 238 euro. På begagnade dieselbilar var medianen för den betalade bilskatten 4 613 euro.

- Orsaken till den höga skatten är att det knappt längre tillverkas små och billiga dieselbilar. De importerade dieselbilarna är ofta stora, till exempel bilar avsedda för att transportera båtar eller dra en hästtrailer, och då är priset på bilen och på motsvarande sätt också beloppet av bilskatten höga, säger Rouhiainen.

Medianen för bilskatten på bensindrivna personbilar var 2 600–2 700 euro såväl på nya som på begagnade bilar. Bilskattemedianen för nya laddhybridbilar var cirka 1 800 euro och 1 455 euro för begagnade laddhybridbilar.

Bilskattesatsen för person- och paketbilar bestäms enligt det koldioxidutsläppsvärde som tillverkaren har angett och för motorcyklar enligt slagvolymen. Bilskatten beräknas på fordonets beskattningsvärde, som baserar sig på fordonets allmänna detaljhandelspris på den finska marknaden.

Diagram över medianen för bilskatten på personbilar året 2022. Det centrala innehållet i diagrammet berättas i texten.

5 i topp-listan med oftast beskattade bilmärken 2022

Oftast beskattade bilmärken enligt antalet bilar när både nya och begagnade bilar inkluderas i listan:

1. Toyota (13,0 % av alla beskattade fordon)
  2. Mercedes-Benz (10,3 %)
  3. Volvo (9,8 %)
  4. Volkswagen (9,7 %)
  5. BMW (7,5 %)

5 i topp-listan med oftast beskattade elbilmärken 2022

Oftast beskattade elbilmärken enligt antalet bilar när både nya och begagnade elbilar inkluderas i listan:

1. Tesla (19,2 % av alla elbilar)
  2. Volkswagen (11,8 %)
  3. Nissan (7,0 %)