Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden

De förhandsifyllda skattedeklarationerna finns nu i MinSkatt – kontrollera och komplettera

Skatteförvaltningens meddelande, 6.4.2023

Lön- och pensionstagarna får den förhandsifyllda skattedeklarationen till MinSkatt senast i dag. De utsatta datumen för att komplettera den är den 9, 16 och 23 maj.

Den förhandsifyllda skattedeklarationen för 5,5 miljoner lön- och pensionstagare har kommit till MinSkatt i dag. De som ännu inte har tagit i bruk elektronisk kommunikation med myndigheter, alltså Suomi.fi-meddelanden, får sin skattedeklaration per post senast mot slutet av april.
– Den förhandsifyllda skattedeklarationen ska kontrolleras. Om uppgifterna stämmer behöver kunden inte göra någonting. Vissa inkomster och avdrag ska visserligen deklareras själv eftersom Skatteförvaltningen inte nödvändigtvis får uppgifter om dem från annat håll, berättar kundrelationsdirektör Hilkka Pelander från Skatteförvaltningen.
– Om någon exempelvis har fått hyresinkomster av att hyra ut bostad eller båt eller inkomster av att handla med kryptovalutor måste inkomstuppgifterna läggas till skattedeklarationen. Också exempelvis resekostnaderna och hushållsavdraget ska anges själv.

Uppdatera resekostnaderna och avdraget för arbetsrum

Nu deklareras uppgifter för beskattningen för år 2022. Pelander påminner att exempelvis ett eventuellt elavdrag inte ska deklareras på skattedeklarationen nu utan först om ett år, eftersom avdraget endast går att få för elenergiförbrukningen i januari–april 2023.

Däremot kan de som har använt munskydd under arbetsresorna på grund av coronan dra av kostnader för munskydden fram till den 14 april i fjol.
– Institutet för hälsa och välfärd (THL) slopade rekommendationen om munskydd den 14 april 2022. Alltså kan de som i början av år 2022 har använt munskydd i kollektivtrafiken under sina resor mellan hemmet och arbetsplatsen och köpt munskydden själv dra av kostnaderna för munskydden som resekostnader för tiden 1.1–14.4.2022. Avdragsbeloppet för munskydden är två euro per varje resdag. Självrisken för resekostnaderna är 750 euro, förklarar Hilkka Pelander.

Pelander uppmanar de löntagare som i och med coronan börjat arbeta på distans att uppdatera avdraget för arbetsrum och kostnaderna för resor mellan hemmet och arbetsplatsen.
– Om mer än 50 procent av arbetsdagarna utgjorts av distansarbete lönar det sig att deklarera det schablonmässiga avdraget för arbetsrum på 920 euro. Det täcker kostnaderna för belysning, el, värme och städning samt möbler, såsom arbetsstol och arbetsbord. Resekostnader kan dras av endast för de dagar då man varit på arbetsplatsen.

Beloppet av gjorda hushållsavdrag har stigit med 10 procent jämfört med året innan

I fjol på våren deklarerades det av alla avdrag för året 2021 antalsmässigt mest kostnader för resor mellan hemmet och arbetsplatsen. Det näst mest populära avdraget både vad gäller antal och belopp var hushållsavdraget, och tredje mest deklarerades det avdrag av kostnader för förvärvande av inkomst.
Beloppet av hushållsavdrag steg med nästan tio procent (9,9 %) jämfört med år 2020. Beloppen steg för alla delområden av hushållsavdraget: utgifter för underhålls- och ombyggnadsarbeten (+10,3 %), hushållsarbete (+9,3 %) samt omsorgs- och vårdarbete (+4,4 %).

De vanligaste avdragen 2021 (2020)

1. Kostnader för resor mellan hemmet och arbetsplatsen
    • Personer som deklarerat 796 000 (785 000)
    • Deklarerade kostnader totalt 2,1 miljarder euro (2,1 miljarder euro)
  2. Hushållsavdrag
    • Personer som deklarerat 491 000 (457 000)
    • Deklarerade kostnader totalt 1,3 miljarder euro (1,2 miljarder euro)
  3. Utgifter för förvärvande av löneinkomster
    • Personer som deklarerat 487 000 (476 000)
    • Deklarerade kostnader totalt 713 miljoner euro (683 miljoner euro)

Akta dig för falska webbplatser – gå till MinSkatt genom att skriva in adressen till tjänsten i webbläsaren

Skatteförvaltningen påminner om att phishing för att komma åt kundernas personbeteckningar och bankkoder förekommer på nätet med hjälp av olika slag av bedrägliga meddelanden och webbplatser. Kunden ska vara på sin vakt: Det lönar sig att inte att gå till MinSkatt via länkar som sökmotorn ger utan endast genom att skriva adressen till tjänsten www.minskatt.fi direkt i adressfältet i webbläsaren. Adressen till MinSkatt går också att spara i bokmärken eller favoriter i webbläsaren.
- Under det gångna året har förargligt många slag av bedrägerier cirkulerat i Skatteförvaltningens namn. Det är viktigt att komma ihåg att Skatteförvaltningen aldrig ber sina kunder om kreditkortsuppgifter eller bankkoder. Vi ber inte heller om personliga uppgifter per e-post eller via textmeddelanden, säger Hilkka Pelander.

Mer information:
Gör så här när du får skattedeklarationen
Så här deklarerar du

Sidan har senast uppdaterats 6.4.2023