Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden

Sista stunden att kontrollera inkomstgränsen för resten av året – 937 000 personer riskerar att få mindre nettolön före julen

Skatteförvaltningens meddelande, 25.10.2022

Skatteförvaltningen uppskattar att inkomstgränsen överskrids för 937 000 personer om de får lön i samma takt under resten av året som de fått i januari–september 2022. Om inkomstgränsen på skattekortet överskrids beskattas inkomsterna enligt den högre tilläggssatsen i stället för grundsatsen.

– Nu börjar den sista stunden vara inne för att i MinSkatt kontrollera om inkomstgränsen på skattekortet räcker för resten av året. Om det ser ut att inkomstgränsen överskrids lönar det sig att göra ett nytt skattekort. När det nya skattekortet görs nu hinner den ändrade skattesatsen beaktas i samband med inkomsterna för november och december, och då påverkar den inte lönen för december så mycket, säger överinspektör Päivi Ylitalo från Skatteförvaltningen.

Inkomstgränsen på grundskattekortet är för 11 månader

Ylitalo påminner att det lönar sig att granska för vilken tidsperiod inkomstgränsen antecknats då man kontrollerar inkomstgränsen.

– Inkomstgränsen på grundskattekortet, det vill säga på det skattekort som personen har fått vid årsskiftet, är för 11 månader eftersom inkomsterna för januari ännu beskattats enligt skattekortet för i fjol. Alltså om personen inte har gjort ett nytt skattekort under 2022 har hens skattekort trätt i kraft i februari 2022. Därför är den inkomstgräns som antecknats på skattekortet för 11 månader. Vid granskningen av inkomstgränsen på skattekortet ska man i det här fallet i beräkningen ta med inkomsterna från ingången av februari till utgången av december, inbegripet semesterpenningen.
– Men om kunden har gjort ett nytt skattekort under året omfattar inkomstgränsen på skattekortet inkomsterna för slutet av året efter att skattekortet trätt i kraft. På skattekortet visas när det träder i kraft, säger Ylitalo.

Av löntagarna hade 35 procent, det vill säga cirka 1,2 miljoner personer, gjort åtminstone ett nytt skattekort före ingången av oktober. Av de nya skattekorten har 75 procent beställts via MinSkatt.

Fick du e-post av Skatteförvaltningen? Den kan vara värd pengar.

Också i år har Skatteförvaltningen per e-post påmint en del om att de uppnått inkomstgränsen. De som har tagit i bruk Suomi.fi-meddelanden får påminnelsen per e-post. För första gången har påminnelser inte endast skickats till löntagare utan också till pensions- och förmånstagare.

Skatteförvaltningen jämför uppgifterna på personens giltiga skattekort med inkomstuppgifterna från inkomstregistret och föreslår en ändring av skattesatsen om hens inkomster har ändrats väsentligt eller om inkomstgränsen på skattekortet verkar vara för liten.

I MinSkatt visas ett förslag till ny skattesats, och personen kan själv välja om hen vill uppdatera sin skattesats. E-postpåminnelser har totalt skickats till drygt 58 000 personer och av dessa har en knapp femtedel godkänt förslaget som sådant eller redigerat det.

– Tyvärr har nästan 30 000 personer inte alls reagerat på vårt förslag, säger Ylitalo.

Utöver Suomi.fi-meddelandena påminner Skatteförvaltningen också per textmeddelande om att kontrollera inkomstgränsen. I höst har textmeddelanden skickats till 8 000 personer vars skattesats enligt Skatteförvaltningens uppgifter ser ut att vara felaktig.

Så här beställer du ett skattekort i MinSkatt
Hur kontrollerar jag att inkomstgränsen på skattekortet är tillräckligt hög?

Sidan har senast uppdaterats 25.10.2022