Kommunerna, samkommunerna och välfärdsområdena kan nu begära beskattningsuppgifter om personer elektroniskt – påskyndar behandlingen
Nyhet, 7.4.2022Skatteförvaltningen har tagit i bruk en e-tjänst via vilken det går snabbare än förut att lämna informationsbegäranden.
Årligen begärs det beskattningsuppgifter om cirka 30 000 personer som informationsbegäranden från Skatteförvaltningen. Mest begäranden om information lämnar kommunerna. Kommunerna behöver beskattningsuppgifter om personer som grund för beslut, till exempel när beslut om avgifter för barndagvård fattas och andra avgifter fastställs för kunder.
– Det lönar sig absolut att lämna informationsbegäranden via e-tjänsten i fortsättningen. Genom att göra det elektroniskt påskyndas processen med flera dagar, berättar överinspektör Tapio Hintikka från Skatteförvaltningen.
Också försäkringsbolag, FPA, rättshjälpsbyråerna och pensionsbolagen lämnar informationsbegäranden.
– I fortsättningen kan vi hjälpa snabbare också dessa organisationer när informationsbegäran har lämnats via e-tjänsten, fortsätter Hintikka.
Så här lämnar du en informationsbegäran
- Du kan logga in i tjänsten med personliga bankkoder, mobilcertifikat eller certifikatkort. Du behöver inte en separat fullmakt när du sköter ärenden på din arbetsgivares vägnar.
- På ingångssidan i sektionen Ansökningar ska du först välja ”Begäran om information om beskattningshandlingar” och sedan ”Jag lämnar begäran om information om beskattningshandlingar som myndighet eller som representant för en annan organisation”.
- Fyll i alla obligatoriska uppgifter.
- Välj om du lämnar uppgifterna en åt gången eller om flera personer samtidigt som en CSV-fil. Anvisningar om CSV-filen hittar du i tjänsten.
Mer information:
Skatteförvaltningens e-tjänst:
Elektroniska anmälningar, deklarationer och ansökningar