Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden

Tillgänglighetsutlåtande – MinSkatt

Skatteförvaltningen strävar efter att se till att dess webbplats och digitala tjänster är tillgängliga enligt lagen om tillhandahållande av digitala tjänster 306/2019.

Tillgänglighetsutlåtandet gäller tjänsten MinSkatt och utlåtandet har uppdaterats 19.11.2023. Tjänstens tillgänglighet är utvärderat av en tredje part och som självvärdering.

Läge för överensstämmelse med kraven

MinSkatt uppfyller delvis kraven enligt lagen om tillhandahållande av digitala tjänster 306/2019

Tjänstens otillgängliga innehåll (enligt kriterierna WCAG 2.1, A & AA nivån)

Följande innehåll och/eller funktioner överensstämmer ännu inte med kraven:

  1. Skärmläsaren läser inte innehållet i PDF-dokumenten (t.ex. besluten) i logisk ordning och det kan förorsaka svårigheter för dem som använder skärmläsare att förstå innehållet. Vi försöker lösa problemet inom en nära framtid. Om du behöver hjälp med att läsa innehållet i dokumenten kan du kontakta vår kundtjänst eller besöka en skattebyrå. (WCAG 1.3.2)

  2. Rubrikhierarkin i MinSkatt är bristfällig och alla visuella rubriker är inte markerade som rubriker. Huvudsakligen används endast rubriknivåerna H1 och H3. Den bristfälliga rubrikhierarkin påträffas också i PDF-dokumenten (t.ex. besluten) i MinSkatt, där exempelvis vissa rubriknivåer helt kan saknas och andra rubriker är markerade som H2-rubriker. (WCAG 1.3.1 och 2.4.6)

  3. Skärmläsaren läser inte laddningsindikatorns status när sidans innehåll laddas ner. Det kan också finnas andra dynamiska ändringar som skärmläsaren inte kan läsa som till exempel sökresultatens antal, dynamiska kalkylmässiga ändringareller om något antal avrundas uppåt eller neråt. (WCAG 4.1.3)
  4. Det tydlig information om i vilket format innehållet ska skrivas in i datum- och telefonnummerfälten fattas (WCAG 3.3.2)

  5. De modala fönstrens responsivitet måste förbättras: När man zoomar in på skärmen kan innehållsytan bli oskäligt liten. (WCAG 1.4.10)

  6. Vissa uppgifter markeras visuellt med färg, till exempel är Lediga dagar och tider i tidsbokningen i MinSkatt markerade endast med grön färg men inte med någon annan indikator. På en del blanketter är de obligatoriska uppgifterna markerade med orange färg. (WCAG 1.4.1)

  7. När man använder tangentbordet kan det ingå punkter i fokusordningen som inte är interaktiva. Om tangentbordet används för att bläddra kan sidfokusen hoppa till övre kanten, till exempel när en rad tas bort från en tabell. (WCAG 3.2.2 och 2.4.3)
  8. I en del av tabellerna i MinSkatt läggs det automatiskt till en ny rad när användaren lägger till uppgifter i tabellen. Skärmläsaren får ingen uppgift om detta och då kan den nya raden förvirra användaren. (WCAG 3.2.2)
  9. Skärmläsaren läser inte automatiskt i alla deklarationer de visuella felmeddelanden eller anvisningar som visas om fel uppgifter fylls i fältet. (WCAG 4.1.3)

  10. Det finns länkar och knappar på några ställen i MinSkatt som inte motsvarar varandra programmässigt och visuellt. (WCAG 4.1.2).

  11. En del av knapparna i MinSkatt (exempelvis ”Lägg till ny”, ”Redigera” och ”Öppna specifikation”) har inte programmässigt grupperats på rätt sätt så det kan vara svårt att veta vilken knapp eller vilket fält som anknyter till vilken fråga eller vilket ärende. Viss information är inte programmatiskt grupperat tillräckligt. (WCAG 1.3.1)

  12. De som använder skärmläsare kan upptäcka synkroniseringsproblem om de först läser sidan och sedan navigerar till ett interaktivt element. Sidans fokus fungerar inte nödvändigtvis rätt och fokus flyttas till fel ställe när skärmläsaren (NVDA) byter från bläddringsläge till fokusläge. (WCAG 2.4.3)
  13. Användaren får inte alltid i det modala tidsbokningsfönstret något felmeddelande om att ett obligatoriskt fält inte har fyllts i. (WCAG 3.3.1)

  14. Det förekommer brister i tjänstens tillgänglighet i fråga om sökfunktioner när skärmläsare används: Antalet sökresultat berättas inte automatiskt (WCAG riktlinje 4.1.3) och fokus förblir i sökfältet efter sökningen. (WCAG 2.4.3)

  15. Tillgänglighetsproblem som anknyter till datumväljaren i tabeller vid tangentbords- och skärmläsaranvändning. Datumväljaren kan inte väljas med tangentbordet och skärmläsaren berättar inte namnet på datumfältet som anknyter till datumväljaren. (WCAG 2.1.1 och 4.1.2)
  16. Det finns vissa punkter i MinSkatt där textavståndet leder till att texten inte syns i sin helhet. (WCAG 1.4.12)
  17. Kontrasten mellan innehållen och bakgrundens färg är inte alltid tillräckligt stor. Problemen gäller till exempel textinnehåll och knappar. (WCAG 1.4.3)

Tillgänglighetskorrigeringar kommer att göras under året 2024. 

Respons och kontaktuppgifter

Märkte du brister i tillgängligheten? Informera oss om dem! Du kan kontakta oss med denna nätblankett.

Utvecklingsteamet för MinSkatt ansvarar för denna tjänsts tillgänglighet och hantering av respons.

Tillämpningsförfarande

Om du upptäcker tillgänglighetsproblem på webbplatsen ska du först ge respons till webbplatsens administratör. I enlighet med lagen strävar Skatteförvaltningen efter att svara på respons inom två veckor.

Om du inte är nöjd med svaret kan du skicka respons till Regionförvaltningsverket i Södra Finland. På webbplatsen tillgänglighetskrav.fi som administreras av Regionförvaltningsverket i Södra Finland finns information om hur du lämnar in klagomål och hur ärendet handläggs.

Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter

Regionförvaltningsverket i Södra Finland, Enheten för tillgänglighetstillsyn

Sidan har senast uppdaterats 19.11.2023