Inkomstregistrets fullmaktskoder fastställer innehållet i fullmakten
Användningen av inkomstregistrets e-tjänst administreras med fullmaktskoder. I inkomstregistret används fullmaktskoder:
- Granska löneuppgifter
- Anmäla löneuppgifter
- Granska förmånsuppgifter
- Anmäla förmånsuppgifter
- Behandling av logg-, gränssnitts- och anmälningsuppgifter i anslutning till inkomstuppgifter
En del av funktionerna, t.ex. meddelanden, tas i bruk senare. Läs mera om ibruktagandet av funktionerna i leveransbeskrivningarna (på finska).
Granska löneuppgifter
Med denna fullmakt kan man granska följande i samband med löneuppgifter:
- fullmaktsgivarens basuppgifter
- anmälningar om löneuppgifter och arbetsgivarens separata anmälningar som fullmaktsgivaren har skapat
- rapporter som berör fullmaktsgivaren
- meddelanden som fullmaktsgivaren har skickat och tagit emot
- fullmaktsgivarens arkiverade dokument.
Anmäla löneuppgifter
Med denna fullmakt kan den befullmäktigade göra följande på fullmaktsgivarens vägnar i samband med löneuppgifter:
- upprätthålla fullmaktsgivarens basuppgifter, anmälningar om löneuppgifter och arbetsgivarens separata anmälningar
- skicka anmälningar om löneuppgifter och arbetsgivarens separata anmälningar som fullmaktsgivaren har skapat
- beställa rapporter som berör fullmaktsgivaren
- skicka meddelanden.
Denna fullmakt omfattar även fullmakten Granska löneuppgifter.
Granska förmånsuppgifter
Med denna fullmakt kan den befullmäktigade granska följande i samband med förmånsuppgifter:
- fullmaktsgivarens basuppgifter
- anmälningar om förmånsuppgifter som fullmaktsgivaren har skapat
- rapporter som berör fullmaktsgivaren
- meddelanden som fullmaktsgivaren har skickat och tagit emot
- fullmaktsgivarens arkiverade dokument.
Anmäla förmånsuppgifter
Med denna fullmakt kan den befullmäktigade göra följande på fullmaktsgivarens vägnar i samband med förmånsuppgifter:
- upprätthålla fullmaktsgivarens basuppgifter och anmälningar om förmånsuppgifter
- skicka anmälningar om förmånsuppgifter som fullmaktsgivaren har skapat
- beställa rapporter som berör fullmaktsgivaren
- skicka meddelanden.
Denna fullmakt omfattar också fullmakten Granska förmånsuppgifter.
Behandling av logg-, gränssnitts- och anmälningsuppgifter i anslutning till inkomstuppgifter
Med denna fullmakt får den befullmäktigade särskilt omfattande rättigheter och kan på fullmaktsgivarens vägnar behandla logg-, gränssnitts- och anmälningsuppgifter om inkomster, pensioner och förmåner, såsom:
- göra och upprätthålla gränssnittsansökan och beställa certifikat
- beställa och granska logguppgifter
- granska uppgifter om betalda inkomster
- granska meddelanden
- granska arkiverade dokument
- upprätthålla och granska basuppgifter
- lämna in och granska anmälningar
- beställa och granska rapporter.