Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Ersättningsrutin för flyttning av produkter

Om det finns ett driftsavbrott eller tekniska störningar i EMCS ska avsändaren använda en ersättningsrutin när hen inleder flyttningen av produkter som omfattas av punktskatt. I stället för e-AD eller e-SAD går det i dessa fall att använda blanketten Följedokument för flyttning av punktskattepliktiga produkter (1462r).

Det är inte obligatoriskt att använda blanketten. Avsändaren av produkterna kan också själv upprätta ett dokument som innehåller samma uppgifter som det elektroniska administrativa dokumentet. Uppgiftsfälten ska markeras med samma siffror och bokstäver som på blanketten. Blanketten eller ett motsvarande dokument ska följa med produkterna. Avsändaren ska förvara en kopia av blanketten eller det motsvarande dokumentet i sin bokföring.

Innan ersättningsrutinen inleds är det bra att kontrollera i MinSkatt om där finns information om ett driftsavbrott och en uppskattning av avbrottets längd. Det går också att fråga Skatteförvaltningen om ersättningsrutinen ska användas på grund av driftsavbrottet eller om e-AD eller e-SAD ska upprättas i EMCS efter driftsavbrottet.

Om det är fråga om en flyttning till ett område utanför EU ska pappersdokumentet dessutom lämnas till Tullens exportkontor.

Kontakta Skatteförvaltningen om driftsavbrottet beror på en störning i ditt eget informationssystem.

Obs! När EMCS igen kan användas ska uppgifterna på det ersättande dokumentet på papper sparas i EMCS i efterhand. Kom ihåg att ange i EMCS att e-AD eller e-SAD ursprungligen upprättats med en ersättningsrutin. Det finns en separat punkt för detta i anmälan.

Om det förekommer en störning i gränssnittet API ska du spara e-AD eller e-SAD via MinSkatt.

Behöver du mer information?

Kontakta punktbeskattningens rådgivning genom att skicka ett meddelande i MinSkatt (Kontakt > Meddelanden) eller genom att ringa 029 497 155.

Sidan har senast uppdaterats 13.2.2023