Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Finland som konsumtionsmedlemsstat: skattedeklarationer och betalningar för en särskild ordning till Finland

Dessa anvisningar gäller situationer där Finland är konsumtionsmedlemsstat, dvs. Skatteförvaltningen får uppgifterna i deklarationerna och de skatter som företaget betalat via identifieringsmedlemsstaten.

Deklarationer som förmedlats till Skatteförvaltningen

Identifieringsmedlemsstaten förmedlar de uppgifter till Skatteförvaltningen som företag lämnat när finsk skatt har deklarerats eller korrigerats i skattedeklarationen.

Om du lämnar deklarationen för sent påför Skatteförvaltningen en förseningsavgift. Förseningsavgiften påförs även om du inte har någon skatt att betala eller lämnar en nolldeklaration. Du får information om förseningsavgiften i ett sammandrag av skatterna.

Läs mer:

Om du korrigerar deklarationen i unionsordningen eller i någon annan än unionsordningen senast på den utsatta dagen för följande skatteperiod efter den skatteperiod som korrigeras, påför Skatteförvaltningen ingen förseningsavgift. Om du korrigerar deklarationen efter denna utsatta dag, påför Skatteförvaltningen förseningsavgift.

Även om korrigeringen anges i en deklaration för en senare skatteperiod påverkar uppgiften skattebeloppet för den korrigerade skatteperioden.

Exempel: Ett företag lämnar deklarationen för juli–september (Q3) 2023 senast på den utsatta dagen. Det finns dock ett fel i deklarationen som företaget korrigerar i deklarationen för följande skatteperiod (Q4). Också denna deklaration (Q4) lämnar företaget inom den utsatta tiden, alltså senast den 31 januari 2024. Företaget påförs ingen förseningsavgift på grund av korrigeringen.

Exempel: Ett företag lämnar deklarationen för april–juni (Q2) 2023 senast på den utsatta dagen den 31 juli 2023. Det finns dock ett fel i deklarationen som företaget korrigerar i deklarationen för oktober–december (Q4). Eftersom företaget korrigerar deklarationen mer än 45 dagar för sent påförs en förseningsavgift som är 2 procent av det skattebelopp som deklarerats för sent. Läs mer om hur förseningsavgiften fastställs.

Via identifieringsmedlemsstaten kan korrigeringar göras inom 3 år från den utsatta dagen för deklarationen: till exempel deklarationen för juli–september 2023 kan korrigeras ännu den 31 oktober 2026.

Exempel: Företagets identifieringsmedlemsstat är Frankrike. Företaget kan i den deklaration som lämnas till Frankrike korrigera deklarationen för juli–september (Q3/2023) i en deklaration för en senare skatteperiod fram till den 31 oktober 2026. Företaget anger som korrigeringsuppgift till konsumtionsmedlemsstaten, alltså till Finland, ändringen av skattebeloppet och skatteperioden.

När korrigeringar inte längre kan göras via identifieringsmedlemsstaten ska korrigeringarna deklareras till Skatteförvaltningen med blankett 9568r – Särskild ordning för moms, Begäran om omprövning. Korrigeringar till Finland ska lämnas med samma blankett också när företaget har slutat använda den särskilda ordningen och redan lämnat den sista deklarationen i ordningen. 

Användningen av betalningar till olika skatter

När identifieringsmedlemsstaten redovisar betalningarna till Skatteförvaltningen i Finland används de till skatter och fordringar i följande ordning:

  1. Skatterna enligt skattedeklarationen i fråga i ordning från den äldsta till den nyaste enligt förfallodagen.
  2. Andra skatter som förfallit och inte förfallit till betalning i den särskilda ordningen i fråga, inklusive ränta, från den äldsta till den nyaste.
  3. Övriga skatter som förfallit och Skatteförvaltningens fordringar.

När Skatteförvaltningen i Finland har börjat driva in obetalda skatter från företaget, används betalningarna till skatter och fordringar i följande ordning:

  1. Alla skatter som förfallit och inte förfallit till betalning i den särskilda ordningen i fråga, inklusive ränta, från den äldsta till den nyaste.
  2. Övriga skatter som förfallit och Skatteförvaltningens fordringar.

Om det blir kvar av betalningarna återbärs det överbetalda beloppet till företaget, om det inte finns andra hinder för återbäringen. Om företaget representeras av en förmedlare, återbärs det överbetalda beloppet till förmedlaren. Återbäringar som understiger 10 euro betalas inte ut.

Exempel: Företag A är registrerat i Sverige och har deklarerat finsk skatt i skattedeklarationen för juli–september enligt följande (se också tabellen nedan):

  • skatten för skatteperioden (Q3) är 200 euro
  • korrigeringen av den föregående skatteperioden, alltså april–juni (Q2) är 150 euro mer i skatt
  • det sammanlagda beloppet som ska betalas är 350 euro
    Företaget A har betalat skatten i Sverige till sitt fulla belopp och i tid. Sverige har redovisat 350 euro av inbetalningen till Finland.

I Finland används inbetalningen i ordning enligt förfallodag: först till skatten för Q2 (150 euro) och sedan till skatten för Q3 (200 euro).

Även om korrigeringen gjorts i deklarationen för den senare skatteperioden Q3, påverkar korrigeringen skatten för den ursprungliga skatteperioden (Q2).

Förfallodagen för skatteperioden (Q2) har varit den 31 juni och därför tas det ut dröjsmålsränta på det belopp som deklarerats senare (150 euro) från och med den 1 augusti till och med betalningsdagen. Företaget ska betala dröjsmålsräntan direkt till Finland.

Skattedeklaration Q3/2023

Tabell med exempel: Deklarationsuppgifter
Skatteperiod Konsumtionsmedlemsstat Skattebelopp
Q3 Finland 200

Korrigeringar av tidigare skatteperioder

Tabell med exempel: Korrigeringar av tidigare skatteperioder
Skatteperiod Konsumtionsmedlemsstat Skattebelopp
Q2 Finland 150
  Belopp som på basis av skattedeklarationen ska betalas till Finland 350

Företag B har deklarerat motsvarande uppgifter men betalar inte skatten i identifieringsmedlemsstaten. I en sådan situation börjar Finland driva in skatten och företaget måste betala skatten direkt till Finland. Företaget B får referensnumret för den särskilda ordningen och övriga betalningsuppgifter i betalningsuppmaningen från Finland.

När företaget B betalar beloppet som saknas inklusive räntan används inbetalningen till skatter, dröjsmålsräntan och andra förpliktelser i den särskilda ordningen från den äldsta till den nyaste.

Användningen av återbäringar till olika skatter

Skattebeloppet som ska betalas till Finland kan minska om företaget korrigerar deklarationen för den särskilda ordningen. Om företaget redan har betalat skatten enligt sin tidigare deklaration bildas det skatteåterbäring på basis av korrigeringen. Återbäringen används till skatter i Finland i följande ordning:

  1. Alla skatter som förfallit och inte förfallit till betalning i den särskilda ordningen i fråga, inklusive ränta, från den äldsta till den nyaste.
  2. Övriga skatter som förfallit och Skatteförvaltningens fordringar.

Om det ännu efter detta återstår återbäring, betalar Skatteförvaltningen ut den till företaget (om det inte finns hinder för återbäringen). Om det sammanlagda återbäringsbeloppet underskrider 10 euro betalas det inte ut till företaget men det kan senare användas till obetalda skatter. Krediteringsränta betalas på återbäringar.

Om en förmedlare representerar den skattskyldige betalas återbäringen till förmedlaren.

Exempel: Företag A har i sin deklaration för januari-mars (Q1) felaktigt deklarerat 1 000 euro i finsk skatt, fast det rätta beloppet var 800 euro. Företaget korrigerar felet i deklarationen för april-juni (Q2).

Företaget deklarerar 2 000 euro skatt i deklarationen för april–juni (Q2) och korrigerar också ett fel (-200 euro) som varit i deklarationen för januari–mars (Q1).

Företaget A har betalat den ursprungliga skatten i sin helhet och därmed bildas det 200 euro i återbäring för skatteperiod Q1. Skatteförvaltningen använder återbäringen till skatter i samma särskilda ordning, alltså i det här fallet till skatter för Q2.

Skattedeklaration Q2/2023

Tabell med exempel: Deklarationsuppgifter
Skatteperiod Konsumtionsmedlemsstat Skattebelopp
Q2 Finland 2 000

Korrigeringar av tidigare skatteperioder

Tabell med exempel: Korrigeringar av tidigare skatteperioder
Skatteperiod Konsumtionsmedlemsstat Skattebelopp
Q1 Finland -200 (ursprunglig 1000)
  Belopp som på basis av skattedeklarationen ska betalas till Finland 1 800

Företag B har deklarerat motsvarande uppgifter men har inte betalat den ursprungliga skatten för Q1. På grund av korrigeringen minskar skatten för Q1 med 200 euro, men det bildas ingen återbäring eftersom den ursprungliga skatten är obetald.

Företaget kan till identifieringsmedlemsstaten endast betala slutsumman i deklarationen för Q2, 1 800 euro. Av skatten i deklarationen för Q2 blir alltså 200 euro obetalt. Finland driver in den separat från företaget B. Från Q1 är 800 euro fortfarande obetalt till Finland och Finland fortsätter också att driva in detta belopp.

Hur driver Skatteförvaltningen in obetalda skatter?

Om företaget inte har betalat den skatt som hör till Finland till fullt belopp i identifieringsmedlemsstaten driver Skatteförvaltningen i Finland in den andel som saknas. Skatteförvaltningen skickar en betalningsuppmaning till företaget. Därefter kan företaget inte betala skatten i identifieringsmedlemsstaten. Betalningsuppmaningen skickas emellertid inte om beloppet som ska betalas understiger 10 euro.

Betalningsuppmaningen är en del av det sammandrag av skatter där det också anges andra uppgifter som behövs för inbetalningen, såsom referens- och kontonummer. Sammandraget skickas vid utgången av den sjätte månaden efter förfallodagen. Läs mer om sammandraget

Om en förmedlare företräder ett företag skickas sammandraget till förmedlaren. I samma sammandrag får förmedlaren betalningsuppmaningar om obetalda skatter i den särskilda ordningen för alla de företag som förmedlaren företräder. Förmedlaren får separata säljarspecifika referenser som förmedlaren ska använda när skatterna betalas. Förmedlaren ansvarar tillsammans med företaget som hen företräder för obetalda skatter i den särskilda ordningen.

Om skatten inte betalas senast på förfallodagen i betalningsuppmaningen kan Skatteförvaltningen skicka skatten till utsökning eller som handräckningsbegäran till företagets hemviststat. Om företaget inte kan betala skatten senast på förfallodagen i sammandraget kan det ansöka om mer tid för att betala genom att lämna en begäran om betalningsarrangemang. Om en förmedlare företräder företaget är det bara förmedlaren som kan ansöka om betalningsarrangemang. Detta förutsätter att villkoren för betalningsarrangemanget uppfylls. Läs mer om betalningsarrangemang.

Skatteförvaltningen tar ut dröjsmålsränta från dagen efter förfallodagen för skatteperioden fram till den dag då skatten betalas. Om förfallodagen infaller på ett veckoslut eller en helgdag beräknas dröjsmålsräntan fr.o.m. följande vardag. Räntebeloppet kan kontrolleras med ränteräknaren.

Exempel: Förfallodagen för skatterna för skatteperiod Q1 är den 30 april. Ett företag har lämnat deklarationen i tid.

Företaget har lämnat uppgifterna om skatteperiod Q1 i tid men har inte betalat skatterna enligt deklarationen. Den 10 maj påminner identifieringsmedlemsstaten företaget om betalningen som saknas men det betalar trots detta inte skatten.

Den 31 oktober inleder Finland indrivningen av skatten genom att skicka företaget ett sammandrag med en betalningsuppmaning. Företaget ska också betala dröjsmålsränta från och med den 2 maj (1 maj är en helgdag i Finland och därför beräknas det ingen ränta för den dagen).

Om företaget inte betalar senast på datumet i sammandraget kan Skatteförvaltningen skicka skatten till utsökning, eller be hemviststaten för den skattskyldige eller dennes förmedlare att driva in skatten.

Exempel: Förfallodagen för skatterna för skatteperiod Q1 är den 30 april. Ett företag har lämnat deklarationen för sent.

Företaget har lämnat uppgifterna om skatteperiod Q1 för sent den 3 maj och har inte betalat skatterna enligt deklarationen. Den 10 maj påminner identifieringsmedlemsstaten företaget om betalningen som saknas men det betalar trots detta inte skatten.

Företaget påförs förseningsavgift för den för sent lämnade deklarationen. Den 30 november inleder Finland indrivningen av skatten genom att skicka företaget ett sammandrag med en betalningsuppmaning. Företaget ska också betala dröjsmålsränta från och med den 2 maj (1 maj är en helgdag i Finland och därför beräknas det ingen ränta för den dagen).

Om företaget inte betalar senast på datumet i sammandraget kan Skatteförvaltningen skicka skatten till utsökning, eller be hemviststaten för den skattskyldige eller dennes förmedlare att driva in skatten.

Sidan har senast uppdaterats 30.6.2023